اخبار سازمان

در سی و هشتمین نشست تخصصی توسعه عنوان شد:

نقش مؤثر بندرانزلی در تکمیل کریدور ترانزیت بین المللی داخل کشور / تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های حمل و نقل چندوجهی   [ +7 | -5 ]

نقش مؤثر بندرانزلی در تکمیل کریدور ترانزیت بین المللی داخل کشور / تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های حمل و نقل چندوجهی

صبح روز پنجشنبه 22 شهریور ماه، سی و هشتمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با موضوع "نحوه اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی" با سخنرانی مدیران سازمان بنادر و دریانوردی کشور در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.


به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در ابتدای این نشست غلامرضا رحیمی مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان، به نقش محوری بندر انزلی در کریدور بین المللی شمال- جنوب، اشاره کرد و گفت: با عملیاتی شدن کامل این کریدور، تحول بزرگی در ظرفیت جابجایی بار و مسافر کشور رخ خواهد داد.

وی افزود: بی‌تردید تکمیل کریدور نوستراک، رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت. لذا ضرورت دارد به منظور استفاده بهینه از ظرفیتهای استان گیلان و موقعیت آن در همجواری با کشورهای حوزه CISنقش و جایگاه استان و بندرانزلی در کریدور شمال- جنوب و کریدورهای جدید، به درستی تبیین و عملیاتی گردد.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان تصریح کرد: اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال- جنوب به نقش‌آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک می‌کند. در این راستا باید راه‌آهن قزوین- رشت را به بندر انزلی متصل کنیم، زیرا راه‌اندازی این شبکه، سهم ریلی را در مبادلات و فعالیت‌های گمرکی افزایش می‌دهد.

رحیمی، با بیان اینکه پروژه اتصال راه‌آهن قزوین- رشت به بندرانزلی هم اکنون در دست اجرا است، گفت: درصدد هستیم با سرعت عمل بیشتری به اهداف مورد نظر پروژه دست پیدا کنیم.

 

تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیتهای حمل و نقل چندوجهی

در ادامه حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مبحث «نحوه اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی» را به عنوان موضوعی بسیار مهم و حیاتی در توسعه استان برشمرد و گفت:کریدورهای بین المللی متعددی در منطقه وجود دارند و با توجه به الزامات و نیازهای ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک روز به روز به تعداد و اهمیت این کریدورها افزوده می شود.

وی با تأکید بر کریدورهای شمال- جنوب (نوستراک) و شرق- غرب (تراسیکا) به عنوان دو کریدور مهم و شناخته شده، افزود: امروزه در منطقه کریدورهای جدیدی با اهداف تجاری، اقتصادی و سیاسی در حال شکل گیری است که یکی از آنها کریدور لاجورد می باشد که به منظور دور زدن کریدور طبیعی جاده ابریشم فعال شده و از مسیر افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان می‌گذرد و به سمت اروپا می رود و حجم بالایی از کالا را منتقل می کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه کالاهای چین نیز از مسیر جایگزین قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و اروپا جابجا می شود، گفت: کشورهای منطقه به دنبال معرفی کریدورهای جدید هستند تا علاوه بر اقتصادی بودن، زمان حمل کالا و قیمت تمام شده کاهش پیدا کند. لذا بایستی این تحرکات و تغییرات در مسیر کریدورها را بشناسیم و متناسب با آن برنامه ریزی کنیم تا از مسیر توسعه عقب نمانیم.

چراغی حمل و نقل چندوجهی را یکی دیگر از بحث های روز در حوزه کریدورها دانست و عنوان کرد: حمل و نقل چند وجهی یکی از مولفه های تاثیرگذار بر تجارت منطقه ای و بین المللی است که شامل ترکیب حمل و نقل دریایی-ریلی و جاده ای-ریلی می شود و ما باید در این زمینه نیز حساسیت داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های حمل و نقل چندوجهی، خاطرنشان کرد: بنادر درگاه‌های اصلی صادرات و واردات و ترانزیت کالا هستند و بر این اساس بنادر کشور به ویژه دریای خزر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چراغی با بیان اینکه زیرساخت‌های بندری ما باید متناسب با تغییرات کریدورها و مسیرهای بین المللی توسعه پیدا کنند، یادآور شد: برخی از کشورها به دنبال ایجاد بنادر تخصصی جهت حمل و نقل چندوجهی هستند. اخیراً بندر کوریک در قزاقستان افتتاح شده که این بندر صرفاً برای حمل و نقل ریلی بوده و از طریق ترکیب دریایی- ریلی کریدور شرق - غرب را تکمیل می کند. بندر کوریک و بندر باکو نقاط اتصال این مسیر هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: این سازمان به عنوان متولی دریایی و بندری کشور اتصال بنادر شمال به شبکه سراسری ریلی را در دستور کار خودش قرار داده است تا از توانمندی ها و ظرفیت‌های تجارت بین المللی در بازارهای جدید استفاده کند.

چراغی، اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی را تکمیل‌کننده کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب دانست که ما را به سایر کریدورهای حوزه«CIS » متصل می‌کند. وی افرود: استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی (دریایی- ریلی) هم در حوزه کالا و هم در حوزه مسافر برای استان گیلان تولید ثروت و ایجاد اشتغال به همراه خواهد داشت.

 

رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزایش حمل و نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور است

بهزاد الوند رئیس اداره مهندسی بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در این نشست با اشاره به اهداف پروژه اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی با رویکرد مهندسی ارزش، عنوان کرد: سه کارفرما و پنج مشاور برای پروژه مذکور در نظر گرفته شده است و یکصد نفر ساعت روی پروژه کار کرده‌اند و بیش از 200 ایده به کمیته اجرایی پروژه اعلام شده است.

مسئول دبیرخانه کمیته مهندسی ارزش سازمان بنادر، اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی را یک پروژه چندوجهی دانست و یادآور شد: از کارشناسان خبره در رشته‌های مرتبط با پروژه از جمله سازه دریایی، شهرسازی، حمل و نقل و... جهت مهندسی ارزش استفاده کردیم.

وی تصریح کرد: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزایش حمل و نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور است. در این راستا مشاور فاز دوم طرح توسعه حمل و نقل بنادر بازرگانی شمال کشور یعنی انزلی، نوشهر و امیرآباد انتخاب شده است و به زودی شاهد افزایش حمل و نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی خواهیم بود.

 

نقش مؤثر بندرانزلی در تکمیل کریدور ترانزیت بینالمللی داخل کشور

در ادامه کامران امامی مدیرعامل مهندسان مشاور کریت کارا با اشاره به اهمیت مهندسی ارزش و رویکرد راهبردی آن یعنی برنامه‌ریزی ارزش در تبدیل علم به ثروت، اظهار کرد: مهندسی ارزش نیازمند خرد جمعی، نگاه از بیرون و خلاقیت و نوآوری است.

وی با بیان اینکه کار گروهی، برخورد نظام مند، دیدگاه خلاقانه و هم افزایانه، دیدگاه بیرونی و استقلال نظر متدولوژی ارزش را شکل می دهد. همچنین متدولوژی ارزش شامل تحلیل ارزش، مهندسی ارزش، برنامه‌ریزی ارزش، مدیریت ارزش و پیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش است.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی ارزش ایران، کارایی مهندسی ارزش را در عمل ثابت شده دانست و تصریح کرد: مهندسی ارزش از سال 1947 مطرح شده و تا سال 1997 تکامل پیدا کرده و چند رشته ای بودن، تعدد سازمان های درگیر و تعدد مشاوران درگیر از جمله ویژگی‌های آن است.

امامی، با بیان اینکه بنادر انزلی و امیرآباد نقش مهمی در پروژه توسعه ریل محور کشور با رویکرد اتصال به بنادر بازرگانی دارند، تاکید کرد: اتصال استان گیلان و بندر انزلی به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال- جنوب در داخل کشور از جمله اهداف اصلی راه آهن قزوین- رشت- انزلی است.

وی حمل و نقل ریلی را امن ترین حمل و نقل دانست و خاطرنشان کرد: نقش کلیدی گیلان در توسعه پایدار کشور، زیست بوم حساس آن و ظرافت در برقراری تعادل میان محیط زیست و توسعه اقتصادی بر پیچیدگی راهبرد توسعه استان می‌افزاید.

مدیرعامل مهندسان مشاور کریت کارا، با بیان اینکه گیلان براساس طرح آمایش نیازمندی بیشتری به شبکه ریلی دارد، گفت: بندر، شیلات و گردشگری عناصر اصلی اقتصاد بندرانزلی بوده و تسریع در راه‌اندازی و تکمیل شبکه ریلی در گیلان، تاثیر مستقیمی بر شکوفایی ان دارد.

امامی، افزایش سهم ریلی در حمل و نقل بندری را مهمترین هدف پروژه اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی دانست و افزود: با اجرای این پروژه فرصت ترانزیت بین المللی، راه ابریشم، سهولت تردد شهری، سهولت صادرات و واردات، بهبود گردشگری، ارتقای محیط زیست، بهبود لجستیک بندر و مطابقت حمل و نقل ریلی با اسناد بالادستی فراهم می شود.

وی معیارهای مورد استفاده در ارزیابی نحوه اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی را شامل ملاحظات محیط زیستی، سهولت اجرا، سهولت بهره‌برداری، ایمنی، سهولت تردد شهری، ارتقای لجستیک و حمل و نقل ترکیبی، رقابت پذیری با سایر بنادر و رضایت ذینفعان دانست و خاطرنشان کرد: مهندسی ارزش الزاما کاهش هزینه به همراه ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی ارزش ایران، از ارائه 227 ایده به کمیته پروژه برنامه‌ریزی ارزش اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای این پروژه گیلان بتواند از منافع صنعت حمل و نقل ریلی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود، استفاده حداکثری کند.



تگ‌ها:  
پست شده توسط: روابط عمومی
شاخه: خبرهای سازمانی, چاپ, ایمیل