اخبار سازمان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان:

جای سواد آماری در رسانه ها خالی است   [ +10 | -9 ]

جای سواد آماری در رسانه ها خالی است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، جای سواد آماری را در رسانه ها خالی دانست و متذکر شد: سواد آماری مانند سواد خواندن و نوشتن برای هر انسانی لازم است و افراد باید بدانند آمار و اطلاعات چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد تا در کسب و کار خود از آن استفاده کنند.


به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، وحید طیفوری، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان همزمان با اولین روز از هفته آمار که تحت عنوان «آمار و رسانه» نامگذاری شده در دفتر خبرگزاری ایسنا حضور پیدا کرد.

این مقام مسئول، با اشاره به اهمیت و کاربرد آمار و اطلاعات در برنامه ریزی های کلان کشور، اظهار کرد: آمار و اطلاعات زیربنای همه برنامه ریزی هاست و لذا رسانه ها می توانند با تجزیه و تجلیل آمار و اطلاعات به تنویر افکار عمومی جامعه کمک کنند.

وی ادامه داد: هرچقدر اخبار تولید شده در رسانه ها متکی بر آمار و اطلاعات رسمی باشد، ارزش بیشتری از حیث اثرگذاری در جامعه خواهد داشت لذا به مناسبت آغاز هفته آمار تصمیم گرفتیم در خدمت خبرگزاری ایسنا باشیم که توجه ویژه ای به امر اطلاع رسانی حوزه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دارد.

طیفوری، با اشاره به وجود نقاط ضعف و قوت در جامعه، تصریح کرد: وظیفه رسانه هاست که نقاط قوت را پوشش دهند و به ترمیم نقاط ضعف کمک کنند، زیرا رسانه ها یکی از مهمترین ابزارهای رفع نقایص و مشکلات هستند و سریع تر از هر امکان دیگری خلاء ها را رصد و اقدام به اطلاع رسانی آن به مسئولان می کنند لذا انتظار داریم رسانه ها در راستای آگاهی رسانی به جامعه در حوزه آمار و اطلاعات به ایفای نقش علمی خود بپردازند تا توسعه کشور سریع تر اتفاق بیفتد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه در حوزه آمار و اطلاعات بعضا با کم آگاهی و عدم اشراف جامعه به تعاریف، مفاهیم و استانداردهای آماری مواجه هستیم، گفت: اعتماد مردم به آمارهای رسمی یک سرمایه اجتماعی است و لذا پایین بودن سواد آماری موجب می شود که مردم نسبت به برخی از آمارهای رسمی منتشر شده، دچار تزلزل شوند و در نهایت این سرمایه اجتماعی که یکی از ارکان کشور است، کاهش پیدا کند.

وی از رسانه ها خواست آگاهی لازم جهت نحوه استفاده از آمار و اطلاعات و چگونگی استخراج این داده ها و تحلیل و بررسی آن را به مردم دهند و خاطرنشان کرد: اگر مردم تحلیل درستی از آمار و اطلاعات داشته باشند، گرایش خود را با هر سخنی تغییر نمی دهند.

طیفوری، سواد آماری جامعه را یکی از مولفه های توسعه کشورها دانست و یادآور شد: بی تردید هر کشوری که از این توانمندی برخوردار باشد، در امر توسعه پیشتاز خواهد بود که در این راستا اثربخشی رسانه ها بسیار بالاست.

این مقام مسئول، با بیان اینکه طی سال های گذشته خلاء ای در نظام آماری ما وجود داشت و بخش عمده ای از آمارهای رسمی کاغذی بود، عنوان کرد: در این راستا سامانه ای را تعریف و فرایند جمع آوری اطلاعات از دستگاه های اجرایی از جمله ارزیابی و اعتبارسنجی را مکانیزه کردیم، زیرا به دنبال تحقق شفافیت و دسترسی آسان به اطلاعات بودیم لذا سامانه «اطلاعات آماری» در گیلان طراحی و در سطح ملی مطرح شد. کارهای مطالعاتی را از سال 92 شروع کردیم، اما مرحله عملیاتی آن از سال 95 انجام شد و اکنون به عنوان زیرساخت اصلی نظام آماری مورد توجه مرکز آمار ایران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز نگاه عمیق و علمی در حوزه تولید آمار و اطلاعات در کشور وجود دارد، گفت: با تعریف سامانه اس.دی.آی جمع آوری اطلاعات و انتشار اطلاعات تولید شده صورت می گیرد و این اطلاعات که از جامعیت برخوردار بوده، در اختیار عموم مردم است لذا سامانه اس.دی.آی منبع بسیار خوبی برای اطلاعات موجود استان است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، سامانه های آمار و اطلاعات نوین و پایگاه اطلاعات آماری را در سطح ملی مطرح دانست و یادآور شد: بسیاری از استان ها به تبعیت از گیلان از این سامانه ها استفاده می کنند و می تواند در آینده برد بین المللی هم پیدا کند.

وی جای سواد آماری را در رسانه ها خالی دانست و متذکر شد: سواد آماری مانند سواد خواندن و نوشتن برای هر انسانی لازم است و افراد باید بدانند آمار و اطلاعات چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد تا در کسب و کار خود از آن استفاده کنند. امروز در جامعه با آمار و اطلاعاتی از جمله نرخ تورم سر و کار داریم که تعاریف و چگونگی محاسبه آنها برای مردم ملموس نیست لذا سواد آماری در این زمینه بسیار راهگشاست و رسانه ها باید به این امر ورود کنند. در واقع رسانه ها باید سواد آماری را به عنوان چالش در جامعه مطرح کنند.

طیفوری، برداشت نادرست مردم درباره آمار و اطلاعات را موجب سوء استفاده های احتمالی علیه حکومت دانست و عنوان کرد: جامعه براساس آمار و اطلاعات تحت تاثیر هیجان افزایش قیمت قرار می گیرد، اما اگر آگاهی داشته باشد می تواند شاخص های آماری را درست تحلیل کند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزان از آمار و اطلاعات رسمی استفاده می کنند، گفت: رسانه ها با یک ادبیات مناسب سواد آماری را آموزش و افکار عمومی را تحت تاثیر نتایج آن قرار دهند.

محمدی، رئیس حوزه ریاست و مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان نیز، با بیان اینکه رسانه ها بازوی اجرایی بسیار مهم در شاخص های فرهنگی هستند، خاطرنشان کرد: توسعه بدون رسانه محقق نخواهد شد و اگر تحقق پیدا کند بسیار پرهزینه و طولانی مدت است.

وی با اشاره به توجه ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به مقوله رسانه، تصریح کرد: امروز روز آمار و رسانه است و لذا تقدیر از رسانه ای مانند ایسنا که اهتمام ویژه ای به مقوله اطلاع رسانی درست، دقیق و شفاف دارد، مایه خرسندی است.

این مقام مسئول، «آمار و رسانه»، «نوین سازی نظام آماری»، «فرهنگ سازی آماری»، «آمار و برنامه ریزی» و «آمار و پژوهش» را از جمله عناوین هفته آمار دانست و خاطرنشان کرد:  امسال چهارمین همایش ملی آمار را با حضور رئیس مرکز آمار ایران در دانشگاه گیلان برگزار می کنیم.

محمدی، از برگزاری همایش های ویژه در مدارس جهت ارتقای سواد آماری با همکاری آموزش و پرورش خبر داد و یادآور شد: همچنین نشستی در دومین روز هفته آمار پیش بینی شده که با حضور و سخنرانی دو تن از مدیران ارشد مرکز آمار ایران همراه خواهد بود.

اسماعیل یحیی پور، مدیرمسئول خبرگزاری ایسنای گیلان نیز، سیاست این خبرگزاری را اطلاع رسانی اخبار درست دانست و اضافه کرد: متاسفانه سواد آماری در جامعه ما کم است و در بیان آمار و اطلاعات تخصصی باید نهایت دقت را داشته باشیم. همچنین تعمیق و ترویج فرهنگ سواد آماری در جامعه در دستور کار خبرگزاری ایسناست که با جدیت دنبال خواهد شد.



تگ‌ها:  
پست شده توسط: روابط عمومی
شاخه: خبرهای سازمانی, چاپ, ایمیل