اخبار سازمان

طیفوری خبر داد:

سامانه مدیریت آمار و اطلاعات استان گیلان راه اندازی شد   [ +43 | -9 ]

سامانه مدیریت آمار و اطلاعات استان گیلان راه اندازی شد

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: در راستای تحقق اهداف نظام آماری استان، سامانه مدیریت آمار و اطلاعات استان گیلان توسط این معاونت راه اندازی شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه استان گیلان، وحید طیفوری ادامه داد: معاونت آمار و اطلاعات از سال 1393 بر آن شد تا در حوزه جمع آوری، تولید و انتشار عمومی آمار و اطلاعات ثبتی و رسمی دستگاه‌های اجرایی و انتشار طرح های آماری و سرشماری‌ها از طریق مکانیزه نمودن این فرآیند، سیستمی طراحی نماید که بتواند ضمن حذف کاغذ از چرخه جمع‌آوری و انتشار داده‌های آماری، تأمین نیازهای حرفه‌ای سازمانی و کاربران مختلف برحسب سطوح مختلف اعم از مدیران، تصمیم گیران، محققان و ... را فراهم نماید.

وی تصریح کرد: در این راستا بررسی و مطالعه سیستم‌های نرم افزاری موجود در کشور برای تأمین اهداف مذکور صورت گرفت و در نهایت با عنایت به ظرفیت استان در حوزه تولید نرم افزارهای دانش بنیان و همچنین بمنظور اعتلای جوانان صاحب اندیشه و نخبه استان گیلان، انجام این مهم توسط فرزندان نیک اندیش این سرزمین به انجام رسید و سامانه آمار و اطلاعات نوین آریا(ساوانا) طراحی گردید.

وی خاطرنشان کرد: پایگاه مورد نظر به عنوان یکی از پایگاه‌های منحصر بفرد تلقی می‌شود و حاصل تلاش، همفکری و تعامل سازنده و هم افزایی همکاران شرکت فاوانا و مشاوره‌های آماری گروه کارشناسان مجرب معاونت آمار و اطلاعات و IT سازمان برنامه و بودجه استان گیلان و گروهی از کارشناسان توانمند حوزه آمار و اطلاعات برخی از دستگاه های اجرایی استان بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به ویژگی‌های این پایگاه گفت: پوشش کامل فرآیندهای آماری از قبیل مکانیزه کردن تولید، جمع آوری و انتشار  آمارهای ثبتی، تجمیع، تحلیل و انتشار گزارش ها و نمودارها به روش هوشمند، به منظور پیاده­ سازی و عملیاتی­‌سازی یک سیستم آماری فراگیر فی‌مابین سه راس اصلی این فرآیند یعنی معاونت آمار و اطلاعات سازمان، دستگاه‌های تولید کننده آمار و اطلاعات ثبتی و مخاطبین آمار و اطلاعات نظیر مدیران، تصمیم گیران ، محققان و اندیشمندان وکابران عمومی دیگر  از جمله ویژگی‌های این پایگاه است.

وی اضافه کرد: این نرم افزار به گونه‌ای طراحی شده که برای هر گونه طراحی فرم‌ها و جداول آماری، گزارش، داشبورد مدیریتی و سایر موارد، نیاز به متخصص یا  برنامه نویس رایانه‌ای نیاز نداشته و با آموزشی کوتاه مدت می‌تواند برای مدیریت تولید داده و جمع آوری آمار و اطلاعات سازمان‌ها، نهادها و شرکت های خصوصی بکار گرفته شود.

طیفوری با بیان اینکه جهت راه اندازی این سامانه دو فاز در نظر گرفته شد ادامه داد: در فاز نخست طراحی‌های مورد نیاز جهت مکانیزم‌های جمع آوری از قبیل طراحی جداول خام آماری، جداول خام اطلاعاتی و فرم‌های اطلاعاتی ( E_ form’s)، اعتبار سنجی، پرس و جوی پیشرفته و تولید گزارش های پویا، طراحی نمودار و داشبوردهای اطلاعاتی مدنظر قرار گرفت که پس از انجام مراحل آزمایشی و اخذ تائیدیه های مختلف هم اینک بخش اعظمی از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از طریق دستگاه های اجرایی از طریق اتصال به این سامانه در حال جمع آوری و تولید است.

وی تصریح کرد: در فاز دوم انتشار اطلاعات و گزارش های آماری در حوزه های مختلف، به صورت داده‌های خام یا تجمیع شده، درقالب فایل های اکسل و pdf در دست اقدام است که در آینده نزدیک دسترسی آن برای عموم کاربران فراهم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی اینجا را کلیک کنید.

 



تگ‌ها:  
پست شده توسط: روابط عمومی
شاخه: خبرهای سازمانی, چاپ, ایمیل