باید در معماری مدرن از دانش سنتی بهره گرفت  

 کارگاه آموزشی و پژوهشی ناگفته های معماری بومی گیلان با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بنیانگذار موزه میراث روستایی گیلان، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی و جمعی از اساتید و پژوهشگران معماری در موزه میراث روستایی گیلان برگزار شد.


به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در ابتدای این مراسم محمود طالقانی بنیانگذار موزه میراث روستایی گیلان با اشاره به روند احداث این موزه گفت: با جدیت و تلاش مجموعه‌ای از پژوهشگران توانستیم این مهم را انجام دهیم.

وی شناخت داشته‌ها و فرهنگ خود و انتقال داشته‌های میراثی به نسل آینده را دو هدف راه‌اندازی موزه میراث روستایی گیلان بر شمرد و ادامه داد: ساخت‌و سازهایی تحت عنوان معماری سنتی انجام می‌شود در حالی که هیچکدام از اصول معماری سنتی در آن رعایت نمی‌گردد. لذا هدف برگزاری این کارگاه آشنایی پژوهشگران معماری با "اصول معماری سنتی" است

در ادامه کیوان محمّدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در سخنانی با بیان اینکه علم در ذات خود پیچیده است اما هنر معلم این است که پیچیدگی را ساده کند گفت: بدون تلاش، پایمردی و پیگیری تحقق کارهای بزرگ میسر نیست. کماینکه اگر پایمردی دکتر طالقانی نبود موزه میراث روستایی گیلان شکل نمی‌گرفت. او با زبانی ساده و به دور از پیچیده‌گویی‌ها، ضرورت حفظ و نگهداری میراث و سنت گذشته را به ما آموخت.

وی با مطرح کردن این سوأل که آیا برای مدرن شدن باید هرآنچه متعلق به گذشته را کنار بگذاریم و هرآنچه را جدید است را مدرن بدانیم؟ ادامه داد: در موزه‌های اروپا هم اینگونه نبوده که به واسطه مدرنیته، داشته‌های گذشته را کنار بگذارند، بلکه به منظور اینکه هویت‌دهی، شکل جدی‌تر و منسجمی بگیرد میراث گذشته خود را حفظ کردند. متأسفانه این امر در کشور ما چندان متداول نیست. بی‌توجهی به معماری و تفکرات سنتی هرکدام به شکلی موجب گسست فرهنگی در جامعه می‌شود که نتیجه آن بحران هویت در نسل‌های آینده خواهد بود.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: ایده موزه میراث روستایی بعد از زلزله رودبار شکل گرفت، برای آنکه این توجه را به وجود آورد که معماری سنتی گیلان با سرعت بالایی در حال نابودی است. آنهایی که در معماری سنتی سکنی داشتند آسیب چندانی نداشتند.  بلکه عمده فاجعه در سازه‌هایی بود که در آن مصالح جدید بدور از تفکرات و طراحی‌های مدرن و مهندسی بکار رفته بود!. در حالیکه مقاومت ابینه قدیمی در عین سادگی نشان‌دهنده دانش بسیار فنی و پیچیده آنها بود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های معماری سنتی در همه جای ایران تأثیر محیط‌زیست در شکل مسکن است گفت: در معماری سنتی گیلان شاهد آنیم که از چوب، پوشال و سرشاخه‌های نازک گیلان در معماری خانه‌ها استفاده شده است.  لذا براساس مصالح ساختمانی طراحی و عامل انسانی می‌توان خانه‌ها را طبقه‌بندی کرد. در موزه میراث روستایی نیز خانه‌ها به 9 حوزه متفاوت از یکدیگر طبقه‌بندی شده است.

محمّدی سه نوع خانه‌های آجار دبد، اوجنی و زیگالی را خصوصاً در مناطق جلگه‌ای برشمرد که با طرح‌های مختلف دیده می‌شدند.

وی با تأکید براینکه ویژگی معماری سنتی گیلان ریشه در فرهنگ، محیط‌زیست و حتی مذهب دارد خطاب به پژوهشگران معماری گفت: به هیچ‌وجه مدرن شدن به معنای از بین بردن گذشته نیست. لذا باید در معماری مدرن از دانش سنتی بهره بگیرید. هنر موزه میراث روستایی گیلان نیز در بهره‌مندی از ایده و دانش استادکاران قدیمی بوده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه پیمانکاران ویژه کار  مرمت و بازسازی خانه های روستایی محدود است. وجود پیمانکاران سایر بخش‌ها در کار مرمت خانه‌های قدیمی باعث برهم خوردن معماری گذشته می‌شود. در حالی که اگر متخصص کار وجود داشته باشد می‌توان در محدوده گسترده‌تری اقدام به بازسازی کرد. لذا می‌طلبد تعدادی از جوانان معماری، دانش تخصصی بازسازی ابنیه قدیمی را ببنیند تا طی سالیان آینده دچار مشکل نشویم.

در ادامه دکتر سید هاشم موسوی رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی و دکتر خاکپور عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر معماری درباره مردم‌شناسی خانه‌های روستایی و معماری بومی گیلان به سخنرانی پرداختند.

منبع:
پست شده توسط: روابط عمومی
در روز 1397/7/13 ساعت 12:26:47 , شاخه: خبرهای سازمانی