اخبار سازمان

در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان عنوان شد:

عادلانه ترین توزیع اعتبارات توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان انجام شد/لزوم پیگیری نمایندگان برای افزایش سهم استان از بودجه سال 99   [ +9 | -5 ]

عادلانه ترین توزیع اعتبارات توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان انجام شد/لزوم پیگیری نمایندگان برای افزایش سهم استان از بودجه سال 99

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان عصر روز شنبه (31 خرداد) به ریاست استاندار گیلان، دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و حضور جمعی از نمایندگان و مسئولان استان برگزار شد.


به گزارش واحد روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، در این جلسه پیرامون توزیع اعتبارات سال 9913 مطالبی ارایه شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه ها در مورد اعتبارات نظرات خود را اعلام کردند.

تلاش می کنیم بودجه ی استان را عادلانه توزیع کنیم

کیوان محمدی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: قانون مدیریت سال گذشته پنجاه درصد به حقوق کارکنان دولت اضافه کرد، به شرطی که این میزان با صرفه جویی در بودجه سازمان ها تحقق پیدا کند و این موجب شد ما محدودیت هایی را برای سال 99 داشته باشیم. ما امسال موظف بودیم در وهله اول تامین حقوق کارکنان رسمی و پیمانی با لحاظ بار مالی اجرای مصوبه افزایش دستمزد را درنظر بگیریم. سپس تامین اعتبار حقوق و دستمزد سایر کارکنان با لحاظ ضریب مصوب افزایش دستمزد یعنی همان 15 درصد را داشتیم. از طرف دیگر هزینه های غیر پرسنلی مانند هزینه های سایر فعالیت ها از جمله آب، برق، گاز و... باید در سقف سال گذشته دیده می شد. یک درصد از اعتبار هزینه ای تخصیص یافته به امور پژوهشی و فناوری هم یکی دیگر از الزامات بود و اختصاص اعتبار برای پرداخت کمک های بلاعوض حداکثر به میزان نیم درصد از اعتبارات هزینه ای را هم داشتیم. با توجه به این محدودیت ها منطقی را باید برای توزیع اعتبارات درنظر می گرفتیم و خودمان را موظف دانستیم تامین حقوق، عیدی و دستمزد پرسنل را براساس مستندات اخذ شده ازمعاونت هزینه و خزانه استان داشته باشیم و ضرایب مصوب را انجام بدهیم. موظف بودیم سایر پرسنلی را از سایر غیر پرسنلی جدا کنیم و سایر غیر پرسنلی را حتما انجام بدهیم که این کار انجام شد و در سقف سال گذشته برای همه سازمان ها دیده شده است.

محمدی ادامه داد: پیش بینی اعتبارات مورد نیاز فصل پنجم، کمک های بلاعوض برای سازمان های مربوطه متناسب با عملکرد سال گذشته برای دستگاه های ارشاد، ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و بهزیستی بود. از سوی دیگر به رغم اینکه امسال بودجه محیط زیست از استان کم شد ولی از طرف دیگر امور عشایر از امسال به دستگاه های استان اضافه شد که باید بودجه آن ها را هم در نظر می گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه میزان بودجه دست ما نیست، گفت: البته سهم استان ها در درآمد با سهمی که الان استان ها در هزینه دارند خیلی هماهنگی ندارد. اما اگر نمایندگان تلاش کنند با رایزنی ها می توانیم این سهم را افزایش دهیم. چون اصلاح ساختار بودجه باید در مجلس انجام شود و ما براساس قانون کشوری که ابلاغ شده بودجه را توزیع می کنیم. نمایندگان می توانند در مجلس رایزنی کنند تا سهم بیشتری برای استان لحاظ شود. اینکه آیا یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز فروخته خواهد شد و یا محاسبه قیمت پنجاه دلار برای نفت چیزی است که به استان ها ابلاغ و بودجه براساس آن در تهران بسته شده است و ما تلاش می کنیم آن میزان اندکی از بودجه که به استان اختصاص یافته را عادلانه توزیع کنیم. در مورد حق ماموریت و عیدی هم با تهران صحبت می کنیم تا لااقل درصدی از اضافه کار و ماموریت ها را در سال 99 تامین کنیم و انشالله خدا کمک می کند.

60 درصد واحدهای اقتصادی و تولیدی استان از ظرفیت کامل خود استفاده نمی کنند

دکتر زارع، استاندار گیلان در خاتمه این نشست گفت: ما برنامه های توسعه استان را براساس قانون و اسناد بالا دستی و سند آمایش سرزمینی گیلان تعریف کردیم افزود: امسال کوشش ما بر این است تا جایی که امکان دارد توزیع اعتبارات دارایی سرمایه ای در شهرستان ها براساس همین رویکرد باشد چون شهرستان ها ظرفیت های مشترک اما متفاوت دارند، لذا کوشش می کنیم تا هم پوشانی بیشتری بین مناطق مختلف استان پدید آید. یکی از برنامه های بلند مدت ملی در حوزه صنعت محرومیت زدایی از 12 استان است که گیلان نیز یکی از آن استان هاست. البته با توجه به پنج محور این طرح، متناسب با ظرفیت ها باید کار انجام شود. کوشش ما بر این است در شهرک های صنعتی از امکانات موجود بهینه استفاده شود، چون یکی از محدودیت های ما زمین های با کاربری صنعتی است. بنابراین امکان توسعه اراضی صنعتی برای ما وجود ندارد و باید طرح های موجودمان را بهینه پیگیری کنیم.

وی افزود: اگر بررسی دقیقی در استان گیلان داشته باشیم بیش از 60 درصد واحدهای اقتصادی و تولیدی ما از ظرفیت کامل خود استفاده نمی کنند، بنابراین تکمیل زنجیره های تولید، افزایش ظرفیت اسمی و واقعی از جمله برنامه های اصلی اقتصاد مقاومتی است. به گونه ای که بهتر است برای محرومیت زدایی صنعتی فعالیت افزایش یابد.

استاندار با تاکید براینکه باید بهره وری مان را افزایش دهیم خاطرنشان کرد: همه در جریان تحریم های ظالمانه و غیر قانونی استکبار هستیم و مردم در کنار مقام معظم رهبری ایستاده اند، مجلس و دولت نیز با عزم راسخ کوشش می کنند تنگناها را کاهش بدهند و ما باید از همه ظرفیت های عمرانی، اداری، اقتصادی و ... درست استفاده کنیم. طرح های نیمه تمام و طرح هایی که زمینه توسعه برای افزایش دارند معرفی و شناسایی شوند و سرمایه گذاران را دعوت کنید.

وی در مورد اعتبارات هزینه ای سال 99 گفت: رویکرد دولت در تنظیم لایحه و تقدیم به مجلس نیز نگاه مثبت به افزایش حقوق کارکنان دولت و کاهش وابستگی به فروش نفت و میعانات گازی بوده است. البته برای تامین درآمدها محدودیت هایی داریم ولی می توانیم با مدیریت بهینه، صرفه جویی کنیم، چون اعتبارات هزینه ای از 7/3 درصد در سال 98 به 2/3 درصد در سال 99 کاهش پیدا کرد، اما می توان این 5/0 درصد را صرفه جویی کرد. بجز موضوعاتی که قانون و تکلیف است، باید برنامه هایی برای صرفه جویی در مصرف آب، برق، گاز، تلفن و بنزین داشته باشیم و یا در صورت امکان کارها تجمیع و ماموریت ها و سفرهای کاری با برنامه ریزی بهینه انجام شود تا هزینه ها کاهش یابد چون در شرایط تحریم هستیم. البته در درآمدهای مالیاتی 5/18 درصد افزایش پیش بینی شده که برای تحقق آن مردم، نمایندگان و مدیران باید تلاش کنند و همکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خیلی زحمت کشیدند تا عادلانه ترین توزیع اعتبارات را داشته باشند. ما امروز کلیاتی را تصویب می کنیم اما دریافت اعتبارات بیشتر از تهران باید پیگیری شود. چون یکی از نکات ارزیابی مدیران به میزان جذب اعتبارات توسط آن ها بستگی دارد.

منابع عمومی دولت در سال 99 نسبت به سال 98، معادل 28  درصد رشد پیدا کرده است

شراره کاوسی سرپرست معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز مطالبی در خصوص کلیات بودجه کشور ارایه کرد و گفت: منابع عمومی دولت در سال 99 نسبت به سال 98، معادل 28  درصد رشد پیدا کرده است. 42 درصد درآمدهای کشور از طریق درآمدهای ملی و 58 درصد آن از طریق درآمدهای استانی تامین می شود. همچنین درآمدها در استان وزن و رشد بالاتری دارند، در این زمینه رشد در سال 99 نسبت به سال 98 معادل 8/20 درصد است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر پیش بینی شده 71 درصد از درآمدهای دولتی از درآمد مالیاتی و 29 درصد مربوط به سایر درآمدها باشد. همچنین پیش بینی شده درآمدهای مالیاتی 5/18 درصد و سایر درآمدها 27 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته باشند. در مورد واگذاری کالاهای سرمایه ای به عنوان بخشی از سایر منابع درآمدی دولت، سهم منابع حاصل از نفت و گاز از کل واگذاری دارایی های سرمایه ای نیز حدود 53 درصد و سایر حدود 47 درصد است. وی افزود: علاوه بر کاهش سهم دارایی های سرمایه ای نرخ رشد کالای سرمایه ای نیز کاهش 32 درصدی را در سال 99 نسبت به سال 98 نشان می دهد.



تگ‌ها:  

نظرات

ارسال نظر

نام کاربر:
عنوان:
نظر:
پست شده توسط: روابط عمومی
شاخه: خبرهای ملی, چاپ, ایمیل